Top

Drie stappen voor een succesvolle zoekenwoorden analyse

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookBuffer this pageShare on Google+

Drie stappen voor een succesvolle zoekwoorden analyse

Drie stappen voor een succesvolle zoekenwoorden analyse

Met een zoekwoorden analyse voor je website leg je de basis voor een succesvol SEO-traject. Het geeft niet alleen inzicht in het zoekgedrag van je potentiële klanten, maar biedt ook kansen voor nieuwe content of zelfs andere marktsegmenten. Bij Metis Media hebben we het zoekwoordonderzoek opgesplitst in drie stappen.

Stap 1: Brainstormfase en creëren longlist

Het ‘vinden’ van veelgebruikte zoekwoorden kun je op talloze manieren aanpakken. Wij geven de voorkeur aan onderstaande stappen. Deze voorbereidende fase, waarin je brainstormt en een longlist creëert, vergt de meeste tijd. Maar hij is van fundamenteel belang voor alle vervolgfasen in de zoekwoorden analyse.

1. Intern onderzoek (merknamen, varianten, producten, diensten).

2. Onderzoek alle huidige offline-data:  brochures, persberichten, nieuwsbrieven.

3. Onderzoek alle huidige online data:  eigen website(s), statistieken, campagnes, relevante startpagina’s.

4. Extern onderzoek:  concurrentie, doelgroepen, fora, vakbladen, portals.

5. Doe onderzoek via diverse gratis tools:

·        Google Adwords zoekwoodplanner

·        Google Insights for Search

·        Google Suggest (auto-aanvullen van zoekresultaten)

·        Google Webmastertools (search queries op dashboard)

·        Google Analytics (bestaande data van websitebezoek op basis van zoekwoorden versus bezoekgedrag)

Bij al deze stappen noteer je de relevante woorden waarvan je het vermoeden hebt, dat jou klant die gebruikt om te zoeken. Het resultaat is een lange lijst met mogelijke zoekwoorden: de longlist.

Stap 2: longlist ranken op relevantie

Nu je de longlist hebt, wordt het tijd om deze te ordenen op relevantie in bijvoorbeeld een programma als Excel. Een handig systeem is om de lijst door meerdere collega’s te vragen per woord een score te geven tussen de 4 ‘zeer relevant’ en 0 ‘liever vermijden’.

Vervolgens tel je de individuele scores bij elkaar op en bereken je de gemiddelde score per zoekwoord. De zoekwoorden die gemiddeld 3 of hoger scoren, kun je noteren op de shortlist.

Relevantie zoekwoorden

Stap 3: Bepalen focuszoekwoorden

Je bent nu bijna klaar en belandt in de laatste fase van de zoekwoorden analyse. Je hebt een lange brainstorm en een
zoekwoordonderzoek-sessie achter de rug. En dat heeft al veel nuttige informatie opgeleverd. Je beschikt nu over een lijst met woorden die jij als ondernemer essentieel acht om jouw product/dienst onder de aandacht van je potentiële klant te brengen.

Nu moet je omschakelen en outside-in redeneren: naar welke informatie zijn mijn potentiële klanten op zoek? Hoe groter de  overlap is tussen jouw informatie als afzender met die van de  de prospect als ontvanger, des te hoger de relevantie en dus het rendement van je website.

Tijd dus om een toptien te creëren. Hoe doe je dit? Om te bepalen wat voor jou de beste zoekwoorden zijn, is het belangrijk om te kijken naar het zoekvolume en de concurrentie op een bepaald zoekwoord. Hoe hoger het zoekvolume, hoe aantrekkelijker het is voor jou als ondernemer is om bovenaan de zoekresultaten te staan. Dat zal alleen gebeuren bij een lage concurrentie op het zoekwoord. Want als heel veel andere websites hun sites geoptimaliseerd hebben voor dit woord, wordt het lastig om op pagina 1 te komen van de google zoekresultaten. Het dus om een combinatie van een hoog zoekvolume en lage concurrentie.

Niche zoekwoorden
Het optimale punt in de verhouding tussen zoekvolume en concurrentie noem ik ‘Niche’. Veel zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben ook vaak een hogere concurrentie. Het is daarom belangrijk om hier de juiste balans in te vinden.

 

Voor het bepalen van het zoekvolume en de concurrentie is het slim om een online tool te gebruiken. Er zijn er heel veel verschillende, sommige zijn gratis en voor andere moet je betalen. Bij Metis Media gebruiken we SE Cockpit. Deze tool is weliswaar niet gratis, maar het biedt heel veel ondersteuning in het maken van de juiste keuze en het geeft suggesties waar je zelf mogelijk niet aan gedacht hebt.

Vraag nu onze gratis zoekwoorden-check aan

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookBuffer this pageShare on Google+
Share

In mijn werk als online marketeer zijn analyse tools als Google Analytics, SECockpit en RankingCoach mijn beste vrienden. Wanneer ik op basis van de uitkomsten praktische adviezen opstel om tot betere resultaten te komen voor onze klanten ben ik helemaal in mijn element.

1Reactie
  • Sabine
    23 december 2016 om 09:58

    Interessant artikel! Ik gebruik zelf eigenlijk ook vaak dezelfde stappen, maar uitkomen op een top tien dat lukt me vrijwel nooit. Ik heb altijd nog wel een paar belangrijke keywords die ik tóch echt mee wil nemen. Hoe staan jullie daar tegenover?

Plaats een reactie