Top

Weet jij waarop jouw klanten in Google zoeken

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookBuffer this pageShare on Google+

Weet jij waarop jouw klanten in Google zoeken?

Weet jij waarop jouw klanten in Google zoeken

Als ondernemer ken je je klanten en weet je welke informatie je via je website aan ze wil overbrengen. Maar naar welke info zoeken jouw klanten zelf online? Welke termen gebruiken ze wanneer ze in Google zoeken? Met gestructureerd zoekwoordonderzoek (SEO) kom je hier achter en kun je zelfs nieuwe afzetmarkten ontdekken.

Als ondernemer wil je dat (potentiële) klanten jouw website kunnen vinden, maar met welke informatie zoeken je klanten vanachter hun toetsenbord. Het probleem is dat ondernemers vanuit hun eigen perspectief redeneren: op basis van welke zoekwoorden wil ik gevonden worden? Terwijl het juist essentieel is om in de schoenen van de klant te gaan staan: welke termen gebruiken jouw klanten wanneer zij in Google zoeken? Als ik een probleem heb als consument, welke zoekwoorden gebruik ik dan?

het is essentieel om als ondernemer in de schoenen van je googelende klant te gaan staan.

Het belang van zoekwoorden

Als mensen zoeken via Google, doen ze dit meestal met een combinatie van een aantal woorden. Op basis van deze zoekwoorden bepaalt Google welke webpagina’s hier het beste bij aansluiten. Voor de vindbaarheid van je website is het in je website opnemen van de juiste zoekwoorden dus essentieel. De ‘juiste’ zoekwoorden zijn die zoekwoorden of zoekwoordcombinaties waar je (potentiële) klanten op zoeken. Door zoekwoorden op belangrijke plekken op je website te plaatsen, kun jij jouw webpagina’s optimaliseren en kom je hoger te staan in Google.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen 

Het analyseren van zoekwoorden (dit kunnen zijn zoekopdrachten, zoektermen of je keywords) geeft niet alleen inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep, maar bied jou ook kansen om nieuwe content te marketen. Je leert hoe je doelgroep zoekt, wat ze zoeken, waar ze zoeken, wanneer ze zoeken, welke koppelwoorden ze gebruiken. Naast de woorden waar de klanten op zoeken, leer je ook op welke woorden je niet gezocht wordt.

Welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf en website?

Enkele feiten over zoekopdrachten
om in je achterhoofd te houden,voor je aan een zoekwoordonderzoek begint.

Eerst wat theorie: we maken een onderscheid tussen Shorttail en Longtail zoekopdrachten. Shorttail zijn zoekopdrachten met een woordencombinatie van één, twee of drie zoekwoorden.

Voorbeeld: ‘heren schoenen’ – ‘leren heren schoenen’ – ‘zwarte leren heren schoenen Amsterdam’

Short Tail en Long Tail

Longtail zoekopdrachten bevatten 4 tot 7 woorden, of zelfs meer. 70 procent van alle zoekopdrachten in Google valt onder de categorie Longtail. Besef dat hoe langer een zoekopdracht is, des te lager het zoekvolume. Mensen zoeken logischerwijs vaker op ‘heren schoenen’ dan op ‘zwarte leren heren schoenen Amsterdam’. Maar waar zal je gemiddeld meer conversie/verkoop uit halen?

Waarschijnlijk raad je het al: de Longtail. Hoe langer de zoekopdracht die jouw potentiële klant intikt, des te specifieker hij/zij naar een product of dienst zoekt. Wanneer jouw website dan heel hoog in Google wordt getoond, maak jij meer kans op dat hij/zij doorklikt naar je website.

Naast de hogere conversie bestaat er nog een reden om te focussen op Longtail. Bij Shorttail is de concurrentie veel groter.

Voorbeeld: bijna alle schoenenzaken hebben in hun SEO-strategie het woord ‘schoenen’ opgenomen. Hetzelfde geldt voor ‘heren- of vrouwen schoenen’. Op langere combinaties zoals ‘zwarte leren heren schoenen maat 40’ is de kans dat Google je dan bovenaan plaats is dan veel groter.

Mijn advies luidt dan ook: denk bij het brainstormen naar zoekwoorden voor je longlist aan zo specifiek mogelijke zoekwoordcombinaties. Dus formuleer Longtails!

Bij Metis Media hebben we ons zoekwoordonderzoek opgesplitst in drie stappen. Een kijkje in de keuken van hoe wij dit doen, lees je in ons volgende blog over zoekwoordonderzoek.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookBuffer this pageShare on Google+
Share

In mijn werk als online marketeer zijn analyse tools als Google Analytics, SECockpit en RankingCoach mijn beste vrienden. Wanneer ik op basis van de uitkomsten praktische adviezen opstel om tot betere resultaten te komen voor onze klanten ben ik helemaal in mijn element.

Geen reacties

Plaats een reactie