Content marketing: 4 tips uit de praktijk

Even een blogje op het web gooien of wat Twitter-volgers kopen: content marketing lijkt steeds makkelijker te worden. Maar schijn bedriegt, want juist een MKB-ondernemer kan bij zijn B2B propositie een wereld winnen door eerst een goede strategie uit te werken en gedisciplineerd en gestructureerd aan de slag te gaan. Vier tips uit de praktijk van Metis Media voor het opstellen van een succesvol content marketing plan.

Meer halen uit je eigen social media

Steeds meer bedrijven zetten social media in om zich te profileren met (nieuwe) producten of door diensten te promoten. Slechts een relatief kleine groep ondernemingen zet content marketing echt gestructureerd in als marketinginstrument. Ik ben van mening dat vooral MKB bedrijven met een B2B propositie nog veel kunnen winnen met een heldere en doordachte content marketing strategie. Ze werken dan systematisch aan het vergroten van hun naamsbekendheid, het versterken van hun reputatie bij bestaande en potentiële klanten en ze oefenen invloed uit op het koopproces.

“Goede content marketing draagt bij aan je naamsbekendheid, versterkt je reputatie en genereert leads.”

Dat klinkt logisch, maar om tot zo’n strategisch beleid te komen, moet de individuele ondernemer eerst deze onderliggende business vragen beantwoorden: hoe haal ik (meer) rendement uit mijn social channels en hoe kom ik aan meer klanten (‘hoe vinden ze mij?).

Nee, succesvol toepassen van B2B content marketing is niet makkelijk. Om succesvol te zijn heb je allereerst een content marketing plan nodig. Waaraan dat plan moet voldoen, zie je in het kader framework voor een content marketing plan.

Vier tips voor een goed content marketing plan uit de praktijk

Het is belangrijk om je content marketing plan goed op papier te zetten. Om je te helpen bij het schrijven, een paar tips en inzichten, die ik heb opgepikt vanuit mijn ervaring met opdrachtgevers. Tips die je niet vindt in diverse publicaties over het maken van een content marketing plan. Ik zal in latere blogs verder aandacht besteden aan de diverse stappen om tot een plan te komen.

#1 Jij bent de expert

Jouw bedrijf beschikt over veel expertise in jouw markt. De mensen in jouw bedrijf zijn de experts en spelen een belangrijke rol om tot inhoudelijk goede content te komen. Dit betekent dat het nut van goede content voor hen duidelijk moet zijn en zij moeten weten wat hun bijdrage is aan het succesvol toepassen van content marketing. Met andere woorden: investeren om ‘alle neuzen dezelfde kant op te krijgen’ is essentieel.

#2 Content die voor je werkt

Om te voorkomen dat je je promotionele boodschappen verpakt in een dun ‘content jasje’, is het van belang dat je bij het maken van content je doelgroep als uitgangspunt neemt. Alleen wanneer je hun vraagstuk, probleem of dilemma als vertrekpunt hanteert, heb je kans dat je echt relevante content voor hen maakt. En hier schuilt vaak een grotere uitdaging dan je op het eerste gezicht zou zeggen: experts schrijven namelijk graag over hun eigen ervaringen en expertise, maar nemen zelden jouw doelgroep als uitgangspunt. 

#3 Gestructureerde werkwijze is noodzakelijk

Iets beginnen is vaak niet zo moeilijk. Het volhouden daarentegen wel. Daar heb je een goed doordacht plan en een efficiënt proces voor nodig. Alleen dan zal je
content marketing plan rendement opleveren. Content marketing is een programma van je hele bedrijf
en niet zomaar een eenmalige campagne. Om iedereen ‘erbij’ te houden, is investeren in een simpel
en toegankelijk werkproces lonend. Van je medewerkers verwacht je immers -naast hun gebruikelijke werkzaamheden- dat zij blijvend een bijdrage leveren aan het content marketing plan.

content kalender

#4  Actualiteit en doeltreffendheid

Ik zei het al: content die je deelt is pas relevant als je doelgroep zijn vraag, probleem of dilemma herkent. Het effect groeit als je jouw content deelt op het moment dat het voor hem of haar actueel is. Lastig timen? Soms wel, vaak niet. Als je jouw content kalender (data van publicatie momenten van content door het jaar heen) verrijkt met gebeurtenissen waarvan je ruim van tevoren weet dat ze zullen plaatsvinden, kan je hierop inspelen: een event, bezoek van een internationale delegatie, presentatie van branche cijfers. Klinkt simpel, maar het vraagt wel om met elkaar snel en doeltreffend ‘actuele momenten’ te inventariseren.

Een content marketing plan raamwerk

handige tips content marketing

  1. Wat is je business expertise?
  2. Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw sector?
  3. Wat is (of zijn) de belangrijkste thema’s die spelen?
  4. Wie zijn je doelgroepen en stakeholders?
  5. Welke content typen en frequentie ga je inzetten?
  6. Hoe ga je de content onder aandacht brengen van je doelgroep?
  7. Hoe organiseer je effectief community management?
  8. Hoe meet je je succes en stel je je verbeteracties op?
Mart Voorsluis - Oprichter Metis Media

Mart Voorsluis – Ik heb in het verleden diverse grote en middelgrote bedrijven geholpen met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe proposities. Het organiseren van pilots en de uiteindelijke marktintroductie daarvan vond ik vaak het leukste onderdeel: het realiseren van een gezamenlijk plan en doel. Naast mijn werk voor Metis Media adviseer ik Hallo Muziek; een organisatie die duurzame muziekeducatie in het basisonderwijs biedt en kinderen helpt creativiteit als basisvaardigheid te ontwikkelen en op een andere manier contact te vinden met zichzelf en verbinding aan te gaan met hun omgeving. Creativiteit en in staat zijn te verbinden zie ik als fundament om succesvol te zijn in de 21ste eeuw.