Het ontstaan van Metis Media

Blog – Maarten van Rijckevorsel – 18 maart 2016 

Eindelijk is het zover. Het eerste blog over ons contentmarketing bureau Metis Media. En die gaat -hoe kan het ook anders- over het ontstaan van Metis Media. Van de eerste sociale campagne bij KPN&Co tot veranderend consumentengedrag en veel goedkopere campagnes in een spannende nieuwe wereld.

Het idee

Het idee voor een content marketingbureau is een paar jaar geleden ontstaan. Ik was toen bezig om de relevantie van KPN voor de klein zakelijke ondernemer te vergroten. Behalve het verrijken van de vaste en mobiele proposities met allerlei zakelijke extra’s, wilden we ook iets doen op het gebied van content en sociale media. Dit was het begin van een hele boeiende reis, die uiteindelijk heeft geleid tot de zakelijke community KPN&Co.

Omschakelen van campagnes naar ‘social’ en ‘content’

traditionele media vs content marketing

Het onderwerp ‘content marketing in sociale media was toen nog vrij nieuw. Eigenlijk wist niemand hoe je de nieuwe mogelijkheden het beste zou kunnen benutten. Veel bestaande bureaus in de media, reclame, PR en digital probeerden hun bestaande aanpak en kennis te vertalen naar en aan te passen aan de nieuwe mogelijkheden van ‘social’ en ‘content’. Maar ‘social’ bleek echt een hele nieuwe discipline. En hoe goed bedoeld ook, de gekozen insteek neigde vaak naar dat waar de bureaus van origine heel goed in zijn: campagnes verzinnen voor advertising, PR of online.

Intern bleek KPN behoorlijk te moeten omschakelen. Ook KPN was gewend haar boodschap zo hard mogelijk te ‘zenden’ naar haar doelgroep, in dit geval ondernemers en ZZP-ers.  Plaatje, paar USP’s en een scherp aanbod, netjes verdeeld over above, below en online media. Dat was de dagelijkse praktijk.

Op sociale media werken de oude campagnes niet. Wat wel?

We zijn begonnen met het vaststellen van doelen, die we wilden en konden behalen.  Directe conversie of traffic naar je winkel liggen meer voor de hand bij vergelijkingssites en display maar minder in het sociale kanaal. In het sociale kanaal ben je op zoek naar likes en shares, want dan weet je dat je boodschap positief overkomt. Dan merk je of je niet opdringerig wordt gevonden en men je content de moeite waard vindt.

Relevantie is dus de sleutel. Alleen een voor je doelgroep relevant verhaal krijgt aandacht, wordt gelezen en gedeeld met anderen. De eerste echte social campagne voor ondernemers was de tablet pilot: 25 ondernemers kregen van KPN een 4G tablet met de vraag deze te gebruiken in hun bedrijf. De ervaringen van de ondernemers legden we vast in blogs en video’s en deelden we via de eigen media van KPN.

De laatste stap was het groot maken van dit concept. Daarvoor gingen we op zoek naar de juiste sociale en digitale media die veel door ondernemers en ZZP’ers worden gebruikt als bron van inspiratie en ideeën om slimmer te ondernemen. Opvallende learning hier was dat je met een relatief klein mediabudget een enorme impact kunt behalen. Mits je echt een relevante boodschap hebt, zijn de sociale media veel goedkoper dan bijvoorbeeld display advertising of andere offline media.

Metis Media helpt ondernemers met de digitale transformatie

homeslider2

Inmiddels zijn we een paar jaar verder. De sociale en digitale media hebben zich sterk ontwikkeld. Alle grote merken zijn bezig met de digitale transformatie. Ze stappen over naar het denken in customer journey’s en het pinpointen van de moments-of-truth waarop ze digitaal willen excelleren.  En voor mij was het moment gekomen om KPN te verlaten en mijn eigen weg te gaan.

Innovatieve technologieën, veranderend consumentengedrag en de opkomst van weer nieuwe sociale media leiden tot een leuke, spannende boeiende nieuwe wereld voor marketeers. Het pionieren bij KPN de afgelopen jaren is een leuke steun in de rug geweest om daar mee verder te gaan. Hoe ik dat wil aanpakken bij Metis Media? Dat vertel ik in de volgende blogs.

Maarten van Rijckevorsel – Voordat ik Metis Media ben begonnen heb ik diverse marketing-, sales- en managementfuncties bekleed bij KPN. Als Manager Marketing voor het MKB heb ik veel kennis en ervaring opgedaan met het opzetten en succesvol maken van marktbewerking campagnes in zowel massa media als online (social) media. Eén van de leukste projecten was het opzetten van KPN&Co: een online platform voor ondernemers. Naast mijn werk voor Metis Media besteed ik vooral tijd aan de sportieve en creatieve ontwikkeling van mijn dochters. Mijn beste ideeën krijg ik niet, zoals veel anderen, onder de douche maar op mijn volkstuin in Buitenveldert :).