Opvallende content

Hoe val je op tussen 27 miljoen stukken content per dag?

Blog – 18 Augustus 2016

Iedereen wil succes hebben met content marketing. Als je relevante content combineert met een hele duidelijke strategie, krijg je vanzelf opvallende content. Dat klinkt simpel, maar hoe zorg je dat je in zicht blijft in de overvolle online jungle?

Content marketing is allesbehalve nieuw in de B2B. Meer dan tweederde van alle bedrijven zal naar verwachting de komende zes maanden een content marketing strategie uitrollen. In de US loopt dat percentage al op naar de 88 procent. En dat zal alleen maar toenemen. Steeds meer bedrijven creëren en publiceren op zeer regelmatige basis content een nieuw publiek aan te trekken of loyaliteit onder klanten te vergroten.

Volgens een studie door Accenture verdubbelt de totale hoeveelheid digitale content zich elke twee jaar. Elke dag publiceren bedrijven en consumenten samen 27 miljoen stukken online. Waar gaat dit heen?

“Veel bedrijven zijn veranderd in 24/7 content machines.”

Dan is het verspilling van tijd en energie om aan deze tekstwedloop mee te doen. Je kunt beter zorgen dat jouw content wordt opgemerkt, door heel bewust specifieke inhoudelijk kennis te delen op een heel specifiek tijdstip.

Dus hoe zorg je dat jouw content tussen al die ruis wordt opgemerkt, als de hoeveelheid artikelen alleen maar toeneemt?

It’s all about strategy

Content strategieBedrijven die op dit moment succes hebben met content marketing, kennen hun klanten door en door, nemen de klantreis als uitgangspunt en hebben een duidelijk visie welke kennis ze willen delen met hun doelgroep. Kortom: ze hebben een hele specifieke strategie geformuleerd. Je moet sowieso zorgen dat jouw content beter aansluit bij de behoefte van je klant dan die van de concurrentie. Om succes te hebben met je content moet je een duidelijk doel voor ogen hebben, een heldere storyline formuleren en de content distribueren op basis van een vaste kalender. Door de impact te meten, achterhaal je datgene wat goed werkt en wat niet. Wat werkt, dat vergroot je uit. Wat niet loopt, daar stop je mee.

Relevantie, Relevantie, Relevantie

Een paar jaar geleden kwam je nog een heel eind met goed gemaakte content op je blog en een mooie responsive en SEO-optimale website. Maar vandaag de dag ligt de lat hoger en zal je een extra stap moeten maken om in de enorme stroom van dagelijkse Relevante contentinformatie nog op te vallen.

Dat betekent dat je als content marketeer tegen je natuurlijke neiging moet ingaan om alsmaar meer content te produceren. Less is more. De nadruk moet nóg meer op de pijnpunten van je doelgroep komen te liggen, op de dingen waarin zij geïnteresseerd zijn. Marketeers zullen zich in deze digitale wereld met hun content dus dienstbaar aan de doelgroep moeten opstellen. De ideale content marketeer heeft dan ook het hart van een verhalenverteller, de ziel van een kunstenaar en in zijn brein sporen van spontaniteit.
Daardoor kan hij content maken, die de 27 miljoen concurrerende verhalen laat verbleken.

“Relevante content maak je door uit te gaan van de dilemma’s, vragen en problemen die spelen bij je doelgroep. Door jouw expertise te delen via deze relevante content, bouw je aan je reputatie bij je doelgroep. Opgelet: je reputatie versterken vergt een lange adem. Produceer dus met vaste regelmaat unieke content.”

4 tips voor het maken van relevante, opvallende content

  1.  In plaats van het zwarte gat dat internet heet te vullen met steeds meer content, kies je voor kwaliteit. De meeste bedrijven besteden maximaal 25 procent van hun marketing budget aan content marketing. Dat mag wel een onsje meer zijn! Investeer dus in echt schrijftalent en desnoods in goede externe contentmakers.
  2. Ken je klant. Het oude schot hagel voldoet niet meer, je moet de pijnpunten, interesses en zakelijke problemen van je doelgroep kennen. Ga niet op je instinct of je jarenlange ervaring af, maar zorg dat je de cijfers van het online gedrag van je target audience kent. Zonder een cijfercruncher die Google Analytics van binnen en van buiten kent, wordt het een moeilijke zaak.
  3. Pas als je het mediagedrag van je doelgroep hebt geanalyseerd, kun je je productie opvoeren. Regel een ingebouwde kwaliteitscontrole. Kwaliteitscontrole die zich vooral richt op het effect van je content: wordt het eigenlijk wel gewaardeerd, met ‘likes’ leuk gevonden en gedeeld?
  4.  Hanteer een contentkalender. Als je iets online zet, moet je zeker weten dat je het regelmatig met verse content kunt vervangen, en dat die content op hetzelfde niveau blijft. Digitale doodakkers zijn er genoeg, zorg dat jouw productie zowel qua frequentie als qua kwaliteit regelmatig en voorspelbaar blijft.
  5.